NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Rozwarstwienie o nazwie BIG TECH

2020-07-27 15:41:00

Najbardziej zyskały firmy technologiczne i ich założyciele, na czele z Jeffem Bezosem, Markiem Zuckerbergiem, Billem Gatesem, Elonem Muskiem i Larrym Ellisonem. Akcje Amazon, Apple, Microsoft i Netflix osiągnęły rekordowe wartości. Bezos - najbogatszy człowiek świata - tylko 20 lipca wzbogacił się o 13 miliardów dolarów dzięki wzrostowi akcji Amazona.


To ilustruje stopień, w jakim losy Big Tech oddzieliły się od losów reszty społeczeństwa. Gdy nadchodzi czas prosperity, firmy technologiczne radzą sobie świetnie, odpierają zakusy rywali lub ich wykupują, zarabiając wielkie sumy. W czasach kryzysu konsolidują swoją siłę rynkową i zarabiają jeszcze więcej. Kiedy kontrolujesz platformy oprogramowania, które dominują w komunikacji online, produktywności i handlu, nie możesz stracić w żadnym przypadku.


Ta kontrola stała się jednak przedmiotem serii przesłuchań antymonopolowych w Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych, z których następne zaplanowano, ale zostało przełożone. Kiedy przesłuchanie się odbędzie, Bezos po raz pierwszy zezna przed Kongresem, wraz z Zuckerbergiem, Timem Cookiem z Apple i Sundarem Pichai z Google.


W międzyczasie warto przyjrzeć się bliżej niektórym konkretnym sposobom, w jakie firma taka jak Amazon radzi sobie na rynku. Zorientowane na konsumenta podejście do polityki antymonopolowej, które dominuje w Stanach Zjednoczonych od lat 70. i 80., utrzymuje, że duże nie znaczy złe, o ile firmy wykorzystują swoją skalę do utrzymywania cen na niskim poziomie, a nie do ich podnoszenia. Bez wątpienia Amazon to robi. Jednak seria raportów na przestrzeni lat jasno wykazała, że Amazon, podobnie jak Apple, Facebook i inne czołowe firmy technologiczne, wykorzystują również swój rozmiar w inny sposób: znęcając się nad mniejszymi rywalami, wykorzystując ich najlepsze pomysły i wypychając ich z biznesu


Amazon to jedna z najbardziej zaufanych marek w Ameryce. Jednak dla wielu startupów zaufanie Amazon jako partnera biznesowego okazało się rujnującym błędem. Dana Mattioli i Cara Lombardo z Wall Street Journal poinformowali w tym tygodniu, że gigant z Seattle często korzystał ze swojego Alexa Fund, funduszu venture capital dla startupów zajmujących się technologią głosową, aby uzyskać dostęp do planów biznesowych i prywatnych danych startupów, tylko po to, aby uruchomić własne konkurencyjne produkty później.


Nawet platforma chmurowa Amazon, Amazon Web Services, budziła obawy zewnętrznych deweloperów z powodu rzekomego kopiowania i włączania narzędzi innych firm do swoich własnych produktów - poinformował w zeszłym roku Andrew Leonard dla OneZero. „Ponieważ AWS ma tysiące klientów, firma ma boskie spojrzenie na szerokie trendy branżowe, w tym wgląd w to, które narzędzia innych firm są najbardziej popularne” - napisał.


Z podobnych praktyk słynie też Facebook, czy Apple. Na dłuższą metę to nie tylko dławi konkurencję i hamuje innowacje, ale daje największym firmom internetowym absolutną kontrolę nad coraz większymi obszarami gospodarki i życia codziennego. Amazon jest teraz liderem nie tylko w handlu elektronicznym, ale także w infrastrukturze chmury, internecie rzeczy, rozpoznawaniu twarzy, mediach strumieniowych, artykułach spożywczych i nie tylko.

WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: