Tegoroczna zimowa wyprzedaż jest ostatnią, kiedy konsumenci mogą poczuć się zagrożeni takimi nieuczciwymi praktykami. Od tej pory na ich straży stanie unijna dyrektywa Omnibus z 2019 roku, której postanowienia muszą zostać przyjęte przez państwa członkowskie UE do 28 maja 2022 roku.
Zdaniem Aleksandry Zaliwskiej, Radcy Prawnego, Partnera Zarządzającego KZ Legal, dyrektywa ograniczy nieuczciwą sprzedaż. - Podnoszenie cen przed rozpoczęciem wyprzedaży, a następnie oferowanie klientom rzekomo atrakcyjnego rabatu jest niestety praktyką stosowaną przez sieci handlowe. Omnibus wprowadza jednak istotne zmiany w sposobie informowania o obniżkach cen towarów i usług w celu wyeliminowania nieprawidłowości. Przede wszystkim, zgodnie z dyrektywą, w każdym przypadku oprócz informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi, trzeba też podać zakres cen w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki – powiedziała Aleksandra Zaliwska.
Powyższe zasady będą miały zastosowanie zarówno do sprzedaży offline, czyli prezentowania cen w sklepach stacjonarnych, oraz online w sklepach internetowych, ale także do reklamy towaru lub usługi, w której wyświetlana jest cena towaru.
Ponadto sklepy internetowe i platformy sprzedażowe będą zobowiązane do ujawniania głównych parametrów decydujących o widoczności produktów prezentowanych konsumentowi w wyniku wyszukiwania. - Nie chodzi o przedstawienie całego mechanizmu działania i zastosowanych algorytmów, ale o ogólne informacje o głównych parametrach decydujących o pozycjonowaniu ofert – wyjaśniła ekspert.
Za każde wprowadzenie w błąd czy nawet nieudzielenie wszystkich wymaganych informacji będą groziły dotkliwe kary.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET